אז יש לכם גינה שאתם אוהבים לצאת אליה להתאוורר, לשאוף אוויר, אולי כדי לקרוא ספר טוב, לארח חברים או לשחק כדורגל עם הילדים. אתם מתחזקים ומטפחים אותה, משקיעים בה זמן וכסף, אוהבים איך שהיא נראית. מצוין! אך דעו לכם שכל גינה, בין אם גינה גדולה בבית פרטי או גינה קטנטונת של דירה בבית משותף, יכולה להיראות טוב יותר אם מחליטים לשדרג אותה על ידי בניית דק.

תוספת דק משפרת את עיצוב הגינה, הופכת אותה מאורגנת ומסודרת, ובאופן כללי לנוחה יותר לשימוש. אך על אף שהשאיפה היא שכל דק שתתקינו יהיה ברמה הגבוהה ביותר, ולא משנה מהי מטרת הבנייה שלו, יש מספר נקודות שיש להתייחס אליהן.

מה כדאי לקחת בחשבון כשרוצים לבנות דק?

הפרמטר הראשון שנתייחס אליו הוא כמובן התקציב. חשוב להגדיר את התקציב, כיוון שלפיו יותאם התכנון. רצוי להתייעץ עם בעל מקצוע ולבדוק מספר אפשרויות לבניית דק בתקציבים שונים. יחד עם זאת, במידה והתקציב שלכם אינו מאפשר בניית דק הולם ואיכותי שעונה על צרכיכם, מומלץ להמתין ולא להתפשר.

פתרון אחד לנושא התקציבי הוא התקנה עצמית של הדק. כך תוכלו ליהנות לא רק מהתוצאה, אלא גם מהדרך, ותוך כדי גם לחסוך כסף ולהרוויח תחושת סיפוק עצומה. אם יש לכם חוש טכני, ידיים טובות ורצון להצליח, תוכלו לרכוש את חומרי הגלם המתאימים ולהיעזר במדריכים הרבים שמסתובבים ברשת ושמסבירים כיצד להקים את הדק שלב אחרי שלב.

לאחר שהוקצה תקציב לפרויקט, יש לבחון מהי מטרת הדק ומה יהיה ייעודו. על מנת לענות על שאלה זו, נסו לדייק את רצונכם. האם הדק ייבנה בבית פרטי או בדירה? אולי באולם אירועים או במסעדה? האם תרצו שהדק ישמש לאירוח, או אולי תרצו להקים אותו במקום מבודד יותר שישמש עבורכם מקום מפלט? האם הוא יהיה חלק אינטגרלי מהגינה או שאולי תרצו שכל שטח הגינה יהיה דק אחד גדול? התייחסו לתדירות השימוש בדק ולמשקל הממוצע שעליו לשאת, כולל תוספות תאורה, ובהתאם לכך תכננו את התמיכה והחיזוקים הנדרשים.

השטח שבו ימוקם הדק אף הוא בעל השפעה, הן על על סוג הדק שייבחר, הן על כמות החומר הנדרשת, והן על מחירו. למשל, חשוב לדעת האם הדק יוקם על רצפה קיימת, על דשא או על אדמה שמחייבת לעיתים גם יציקת תמיכת בטון; האם הוא ייבנה סביב או שיהיה לו מגע עם אזור מים כמו בריכה או מפל, כיוון שאז יש חשיבות לבחירת עצים בעלי עמידות גבוהה לרטיבות שמרקמם אינו חלק; האם ייבנה בבית פרטי או בגינה בקומה גבוהה שמצריכה עבודה מורכבת יותר ואולי אף שימוש בכלים לעבודה בגובה, כגון מנוף.

במידה ומתקינים את הדק במרפסת יש לשים דגש על נושא התשתיות והניקוז. זכרו כי המרפסת שלכם היא בעצם הגג של השכנים מתחתיכם… ברוב המקרים הדק מותקן מעל רצפה קיימת ולכן יש לבצע התאמה של הניקוז. בדקו אפשרות שהמים יעברו דרכו ויתנקזו דרך הריצוף הקיים (בשפה המקצועית נקרא "דק צף") או של הדבקת העץ לרצפה הקיימת וביצוע תהליך שנקרא פילוס, שיבטיח כי המים יתנקזו לכיוון הרצוי.

כמו כן, בהתקנת דק במרפסת שימו לב גם שמעקה המרפסת לא הופך נמוך מדי ושדלת היציאה מהדירה אל הגינה / הדק פנויה ולא נתקלת במחסומים כלשהם. למצבים אלה יש כמובן פתרונות, אך חשוב להיערך אליהם בהתאם.

דק מעץ או דק סינתטי?

לאחר שהחלטתם על מטרת הדק והיכן ימוקם, שאלת השאלות היא באיזה חומר גלם תבחרו. דק איכותי עשוי בדרך כלל מעץ או מחומר סינתטי. הבחירה בין שתי אפשרויות אלה היא משמעותית, היא נוגעת לכיס שלכם ויש לה השפעה עתידית על תחזוקת הדק ועל הנראות שלו.

דק סינתטי מורכב למעשה מתערובת של שבבי עץ ופלסטיק בהרכבים שונים ובמגוון דוגמאות. לדק סינתטי יתרונות לא מעטים. הוא ידידותי לסביבה כיוון שהשימוש בו מונע כריתת עצים מיותרת, הוא בעל מראה אחיד שמבטיח העדר עיוותים ועיקומים והוא מגיע בשלל צבעים וצורות המאפשרים גמישות רבה בתכנון הדק ובעיצובו. מעבר לכך, הוא עמיד ושומר על מראהו היוקרתי לאורך שנים, וגולת הכותרת שהוא אינו דורש תחזוקה, כגון ליטוש או צביעה. כל שנדרש לעשות הוא לנקות אותו במעט מים וסבון.

על אף יתרונותיו הלא מבוטלים של הדק הסינתטי, מרבית בעלי הגינות מעדיפים דק מעץ שהוא בעל מראה טבעי, ביתי וחמים, נעים מאוד למגע וכשהוא משמש כתחליף לדשא, הוא גם חוסך מים. כמו כן, מכיוון שמדובר בחומר גלם טבעי, הוא משתלב באופן הרמוני עם הגינה.

חשוב לדעת שדק מעץ נתון לפגעי מזג האוויר. הוא מתייבש בשמש, מתעוות ונסדק, סופח נוזלים בחורף ומושפע מלחות ולכן בסופו של דבר נרקב עם הזמן. לכן, על מנת לשמר את חזותו המרהיבה, יש לדאוג לתחזוקה שוטפת עבורו: שימון, ליטוש, צביעה, חיזוק ברגים וכד'.

בחירת סוג העץ לדק שלכם חשובה מעין כמותה, כיוון שהיא זו שקובעת בפועל את תדירות התחזוקה העתידית שלו. כיום קיימים שלושה סוגים נפוצים לבניית דקים מעץ:

  • אורן – עץ בעל גוון בהיר שניתן לצבוע אותו בהתאם לעיצוב המבוקש. יתרונותיו הם מראהו הכפרי, זמינותו, מחירו הנמוך ונוחות העבודה עימו. חסרונותיו מתבטאים בעמידות נמוכה יותר משל עצים אחרים ובתדירות תחזוקה יחסית גבוהה.
  • איפאה – עץ בעל גוון כהה, חום-אדמדם. קשיח, עמיד בפני פגעי מזג האוויר, אינו רגיש למים, יכול לשאת משקל רב ואינו דורש תחזוקה מרובה. חסרונו העיקרי הוא מחירו היקר יחסית.
  • טיק בורמזי – עץ נדיר יחסית, שנחשב עמיד מאד. הוא אינו נפגע מרטיבות והשמש פוגמת בו באופן זניח, יש לו אורך חיים גבוה ויופי מיוחד. גם חסרונו של עץ זה מתבטא במחיר היקר מאוד שלו.

אם חשבתם שהשיקול הכספי יכריע בהתלבטות בין דק סינתטי ודק מעץ, דעו שעלות הבנייה הממוצעת של שניהם דומה מאוד ועומדת על כ-650 ₪ למ"ר. כמובן שהמחיר למ"ר יורד ככל ששטח הדק גדול יותר. עלות בניית דק מעץ אורן אפילו זולה יותר ועומדת על 300-350 ₪ למ"ר.

לאחר התקנת הדק, ניתן להשלים את מראהו ולתת לדמיון להתפרע עם מגוון תוספות עיצוביות מזמינות ומרשימות, כגון עציצים או אדניות, ספסלים, נדנדות וכמובן פרגולה שתצל ותגן על הדק משמש ישירה.

באדיבות אתר טוב תודה
המציג בין השאר השוואת מחירי בניית דקים לגינה