מרפסת שמש היא פתרון מצוין לכל אותם אנשים המתגוררים בבנייני דירות, אך שבכל זאת רוצים להרגיש גם קצת טבע ולראות ירוק בעיניים. מרפסת כזו יכולה לשרת אותנו לכל מטרה, בין אם בא לנו לצאת אליה כדי לקרוא ספר טוב, להתעורר ולשתות בה את הקפה של הבוקר או לארח בה חברים בשבתות ובחגים. אנו יכולים להפוך אותה לגינה ולשתול בה צמחים ותבלינים, או ליצור בה פינת משחקים לילדים. כך שזה לא באמת משנה עבור מה משמשת המרפסת, החשוב הוא שאיכות החיים שלנו עולה והבית עובר שדרוג מאין כמותו.

מה זו בכלל מרפסת שמש?

קיימים שני סוגי מרפסות עיקריים, לא כולל מרפסות שירות: מרפסת תלויה (מרפסת שמש), היוצאת מתוך הקיר החיצוני של הבניין וחשופה מכל עבריה, ומרפסת מקורה, שאינה בולטת מהקיר החיצוני ומהווה חלק אינטגרלי מהדירה.

כפי שכבר צוין, מרפסת שמש היא למעשה מקום מפלט. היא מעלה את איכות חיינו, מחברת אותנו אל החוץ, מכניסה אל ביתנו את הנוף ומספקת לנו מקום להירגע ולנשום אוויר. ובנוסף על כל אלה, היא גם מעלה פלאים את ערכו של הנכס.

אולם, אחת הבעיות העיקריות של מרפסת מסוג זה היא העובדה שללא קירוי לא ניתן ליהנות מהמרפסת בשל תנאי מזג האוויר – הגשם בחורף והשמש הקופחת בקיץ. לכן, כשבונים מרפסת שמש, מומלץ במקביל גם להתייחס לקירוי שלה.

בירוקרטיה אז והיום

בעבר, לא לפני כל כך הרבה שנים, אם היינו רוצים להוסיף קירוי או הצללה למרפסת, היינו צריכים לעבור משוכות בירוקרטיות כדי להשיג אישורי בנייה. אולם ב-2014 נכנסה לתוקפה הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, הידועה בכינויה "חוק הפרגולות", שמציעה הקלות למי שמעוניין להוסיף אלמנטים פשוטים לבית כמו סגירת מרפסת ובניית פרגולה, ושבזכותה ניתן כיום לבנות מרפסת שמש ביתר קלות. כל שעלינו לעשות הוא לקבל את הסכמתם של 75% מדיירי הבניין ולהגיש בקשה לעירייה.

בנושא העיצוב אין צורך לקבל היתר. נוכל לתכנן למרפסת השמש ולפרגולה שלנו תוספות עיצוביות ככל שתֹּאבֶה נפשנו.

איזו פרגולה הכי מתאימה למרפסת שמש

פרגולה היא הדרך המושלמת ליהנות מהמרפסת, גם אם בחוץ חם מאוד או שיורד גשם זלעפות. יחד עם זאת, פרגולה למרפסת שמש לרוב נתמכת באחד מקירות הבית ואינה עומדת עצמאית על ארבעה עמודים.

יש מגוון אפשרויות לבניית פרגולה, רובן קבועות, כלומר שלא ניתן לשנות את זווית הפתיחה שלהן לאחר שממקמים את הגג. פרגולות כאלה אכן מהוות הגנה מפני הגשם או השמש היוקדת, אולם בחודשים אביביים או סתווים, הן לא מאפשרות להרגיש את הבריזה הנעימה ומגע השמש החמים.

בדיוק בגלל הסיבה הזו הומצאה הפרגולה החשמלית. מדובר בפרגולה מאלומיניום, העובדת באמצעות שלט רחוק שמפעיל מנוע חשמלי הנחבא בתוך מבנה האלומיניום. למנוע יש שליטה על הזווית או מידת הפתיחה של הגג וכך למעשה גם על כמות האור הנכנסת או על מידת החשיפה לשמש. כלומר, פרגולה חשמלית יכולה להתכוונן בהתאם למיקום השמש, להיפתח ולהיסגר לפי רצוננו.

במרבית הפרגולות החשמליות מותקן מרזב פנימי שמנקז את המים מבלי שיהיה צורך להתקין מרזב חיצוני שיפגום במראה שלה. מרזב פנימי זה מוביל את המים לאורך הפרגולה אל קורותיה החיצוניים, ומהם ה מתנקזים החוצה כמעט מבלי משים.

יש פרגולות שניתן להתקין בהן גם חיישן גשם שסוגר את הפרגולה אוטומטית כאשר הוא חש בעליית הלחות באוויר, ושיכול לפתוח אותה שוב לזווית מוגדרת מראש כשהגשם נפסק או להשאיר אותה סגורה. הכל בהתאם להחלטתנו.

יתרונות הפרגולה החשמלית

לפרגולה חשמלית יתרון מובהק במיוחד – החיסכון האנרגטי. בשל העובדה שניתן לפתוח ולסגור אותה בהתאם למזג האוויר ולרצוננו, עלויות הקירור והחימום יורדות משמעותית.

מרבית הפרגולות החשמליות עשויות אלומיניום, דבר המקנה להן את כל המעלות שחומר גלם זה מספק. הן עמידות מאוד, קלות להקמה ומתאימות לכל גודל, קטן כגדול. נוסף לכך, גם הטיפול והתחזוקה שלהם מינימליים, בדרך כלל מספיק רק להסיר את הלכלוך במטלית ולדאוג לבדיקה תקופתית של תקינות הפרגולה.

מעבר ליתרונות הרבים שהוזכרו, גם מבחינה עיצובית פרגולות מאלומיניום בולטות במיוחד. הסגנונות ואפשרויות העיצוב שלהן אינסופיות וכוללים גם משחקי אור וצל שלא קיימים בפרגולות הקבועות.

וחסרונות?

ברור שיש, אך הם זניחים לעומת היתרונות שלה ומה שהיא מספקת לנו. בכל זאת מדובר בפרגולה מתוחכמת, לכן גם התקנתה מורכבת יותר ודורשת זמן וציוד מקצועי.

העלות היא החיסרון העיקרי של פרגולה חשמלית. מחיר פרגולה חשמלית גבוה יותר מזו של פרגולה קבועה. אם המחיר למ"ר של פרגולה קבועה עומד על 700-1,000 ₪, פרגולה חשמלית תעלה לנו בין 1,000-1,800 ₪ למ"ר, לכן אם יש לנו תקציב מוגבל, רצוי להתייעץ עם איש מקצוע שיתאים עבורנו את פרגולת החלומות שלנו.

אז למה אתם מחכים? יש לכם מרפסת שמש, רוצו להתקין פרגולה חשמלית. לא תאמינו עד כמה זה ישדרג את המרפסת ואת איכות חייכם.

באדיבות אתר טוב תודה