דקים ומה שבניהם

סיפוני עץ, או דקים בכינויים המוכר, נתקבלו והפכו בשנים האחרונות לפתרון פונקציונאלי ועיצובי כאחד עבור מגוון רחב של יישומים. הבולט שבהם הוא יצירת שטחי בילוי ופנאי הן במרחב הפרטי והן בציבורי תוך כדי שילובם במערך תוספות הבנייה המקובלות. בדרך זו הפכו שטחים לא מנוצלים רבים כגון: משטחי בטון, מדשאות, שטחי אדמה חשופה ואפילו משטחים מרוצפים, לפלטפורמה ייעודית ליצירת סביבה מזמינה, נעימה ולא פחות חשוב, טבעית וחמה.

הסיבה לפריחתה ותפוצתה של המגמה העיצובית – פונקציונאלית המתוארת לעיל נעוצה בכמה גורמים: נגישות החומרים מהם מורכב הדק, האיכויות העיצוביות שלו, עלויות הבנייה הגמישות, אופן ומשך הביצוע קצר המועד ועמידות ותקינות טכנית. כל אלה הביאו להטמעה של הדק בשפה האדריכלית שיצרה תהודה בקרב הציבור הרחב.

על העיצוב:

דק עץ במרפסת

המגוון העשיר של חומרי העץ השונים והפולימרים "הסינתטיים" המשמשים כלוחות חיפוי לדק, מאפשר שילוב הומוגני עם הסביבה ויכולת התאמה לאלמנטים בשטח כגון: גדרות, פרגולות, פתרונות הצללה, חיפויי חוץ, מדרגות, אדניות ואף נדנדות וריהוט גן, המאכלסים לעיתים את השטחים המיועדים לדק. באופן זה עונה תמונת הנוף שמתקבלת לפרמטרים אסתטיים מתבקשים. בנוסף, שלל סוגי העץ ולוחות הדק הסינתטיים ניכרים במראה ייחודי ושונה זה מזה,  כך שטעמים וצרכים שונים יקבלו לרוב את המענה המתאים עבורם.

על עלויות הבנייה

טווח עלויות הבנייה רחב וגמיש כתוצאה ממגוון החומרים הרב הקיים בשוק, הגדל ביחס ישיר לביקוש ההולך וגובר. ביניהם אפשר למצוא אורן פיני, אורן קרוליינה איפאה, טיק בורמזי, קומרו, טאיגראוד, אירוקו, גרפרה, ארז, במבוק, סידר, קליפות אורז ואף לוחות שבחלקם עשויים מעץ ממוחזר בשילוב פולימרים. ההתאמה האפשרית לתקציבים השונים מעודדת ומאפשרת בחירה הולמת של סוג הדק בו יעשה שימוש, מורכבותו והיקף העבודה הכרוך בהקמתו.

חסכוני במים

ביישום דקים בשטחי חוץ, בין אם באופן חלקי או על כלל הגינה, מושג חיסכון משמעותי בהוצאות התחזוקה הגינון וההשקיה. הבחירה בדקים במציאות של משק המים הישראלי עולה בקנה אחד עם צורך השעה לייבוש שטחי צמחייה ומדשאות, מבלי לזנוח לחלוטין את הצורך בשימור תחושה של סביבה טבעית.

על שימור תחזוקה וניקיון

שמירה על מצב ומראה חדש של הדק לטווח הרחוק הוא ישים, פשוט ולעיתים אינו מצריך ניסיון מיוחד.  ניקיון מתבצע על ידי שטיפה במים ומעט סבון תוך כדי הברשה במטאטא קשה וחודרני. בנוסף לכך מומלץ לשמן את שטח החיפוי פעם בחצי שנה עד שנה, בהתאם לחומרי הגלם מהם  עשוי, האזור בו הוא מותקן וכן מידת חשיפתו לשינויי ופגעי מזג האוויר. חידושים המבוצעים על ידי שיוף והקצעה של משטחי הדק יכולים ואף מצליחים להחזיר את המראה הרענן והראשוני של לוחות העץ כפי שיצאו מהמנסרות וכך ניתן לשמרם לאורך זמן ממושך.

על נוחות המדרך ותחושה כללית:

התחושה שמתקבלת בדריכה על דק עץ נחשבת בדרך הכלל כנעימה ונוחה בהשוואה לתחושה שמתקבלת מהליכה על אדמה רטובה או יבשה ומרצפות חוץ בכלל. בנוסף ניתן לציין כי הדריכה על משטח דק מפולס משרה ביטחון ומסייעת במניעת החלקות ומעידות אפשריות בהליכה בשטחי החוץ על גבי אדמה.

מגוון חומרי הגלם השכיחים:

חומרי הגלם  בהם ניתן לעשות שימוש לצורך בניית הדק רבים ומגוונים. ביניהם אפשר למצוא קווי דמיון וכן הבדלים במראה ברמת הגימור באפשרויות היישום במחירם ובעמידותם מפגעי הזמן ומזג האוויר.

בחירת חומרים

התאמת סוג הדק לסוג העבודה, תצורת הביצוע, רמת הציפיות ומסגרת התקציב הינה חשובה ולכן בחירת מתקין מקצועי בעל ניסיון רב בתחום התקנת הדקים תתרום רבות לתוצאה הרצויה.

נהוג להבחין בין העצים השונים ולחלקם לשלוש קבוצות עיקריות: עצים רכים, עצים קשים ועצים חצי קשים.

בכתבה הבאה מספר סוגים עץ בהם נעשה שימוש שכיח:

סוגי עץ לדקים וההבדלים בינהם

לקבלת ייעוץ ללא התחייבות